Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (43)

Sambungan daripada : Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (42) di bawah tajuk utama: DAKWAH TAHAP PERTAMA: SEBUAH JIHAD TERSEMBUNYI

foto hiasan: sumber

Tatkala Berita Solat Sampai ke Telinga Quraisy

Melalui pengamatan yang adil terhadap pelbagai peristiwa, dapat disimpulkan bahawa meskipun dakwah pada tahap ini dijalankan secara sembunyi-sembunyi dengan sasaran perseorangan, namun pelbagai berita tentang dakwah ini juga didengari oleh Quraisy. Namun, pada waktu itu mereka tidak terganggu olehnya.

Muhammad al-Ghazali berkata, "Berita tentang dakwah Islam sejak awal telah berkembang dalam kalangan Quraisy, namun mereka tidak terlalu mempersoalkannya. Ini adalah kerana pada awalnya Nabi Muhammad dianggap sama sahaja seperti orang yang mengamalkan suatu ajaran agama, yang bercakap tentang ketuhanan berserta hak-haknya menurut pandangan dia, seperti yang dilakukan oleh Umayyah bin Abu Shalut, Qus bin Saidah, Amru bin Nufail dan yang lainnya.

Namun begitu lama-kelamaan orang Quraisy mulai khuatir melihat Islam berkembang, dianuti banyak orang serta membentangkan pengaruhnya. Sejak itu, mereka mula mengawasi setiap pergerakan dan dakwah baginda."(1)

Tiga tahun berlalu, dakwah dijalankan secara sembunyi-sembunyi dan perseorangan. Sepanjang tempoh ini, terbentuk satu jemaah orang beriman yang saling bersaudara dan tolong-menolong antara satu sama lain. Mereka mula menyampaikan risalah (ajaran Islam) dan mengukuhkannya. Selepas itu, turunlah wahyu kepada Nabi Muhammad untuk menyampaikan dakwah secara terang-terangan kepada kaumnya, melawan kebatilan mereka sekaligus menyerang berhala-berhala mereka.

Rujukan: 

(1) Muhammad al-Ghazali, Fiqh al-Sirah, hal. 76

(Petikan daripada: Ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd) 

Bersambung..

Subscribe to receive free email updates: